For borgere

Stadsarkivet kan kontaktes på stadsarkiv@slagelse.dk eller telefon 58573942

Slagelse Stadsarkiv har ansvaret for de kommunale arkivalier – dvs. de sager, som kommunens administration og decentrale institutioner arbejder med.

I forhold til kommunens forvaltning spiller arkivet en væsentlig rolle, og vi har mange opgaver, og nogle kan vi nævne her:

Eksamensbevis
Hvis du er gået ud af skolen i skoleåret 2008/2009 eller senere, kan du med al sandsynlighed hente kopi af dit afgangsbevis via www.borger.dk. Du skal bruge din Nem-ID. Søg på afgangsbevis eller gå ind via “Skole og Uddannelse – Folkeskolen – Bedømmelse og evaluering”.

Vi har også mange borgere, der kontakter Slagelse Stadsarkiv for at få hjælp til at finde gamle oplysninger, eller som har brug for at bestille nyt eksamensbevis.

Mandtalslister
På stadsarkivet vejleder vi i reglerne for arkivering og hjælper med at få styr på de gamle papirsager. Som et led i at sikre særligt skrøbelige arkivalier for eftertiden, er vi gået i gang med at skanne mandtalslisterne, der findes i tykke protokoller, hvor papiret nærmest smuldrer mellem fingrene – du kan finde de årgange af mandtalslisterne, vi har skannet her